هنر نگارگری باید در آموزش‌های مهارتی مدارس گنجانده شود

هنر نگارگری باید در آموزش‌های مهارتی مدارس گنجانده شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب با حضور در کارگاه استاد دکتر فخیمی مجسمه ساز توانای کشور دیدار و گفتگو کرد.

هنر نگارگری باید در آموزش‌های مهارتی مدارس گنجانده شودبه گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در کارگاه پرفسور حسین فخیمی مجمسه‌ساز در سخنانی گفت: غیر از هنر فاخر و انگیزه بالایی که در کار‌های دکتر فخیمی دیده می‌شود، دغدغه‌مندی ایشان نسبت به فرزندان این مرز و بوم ستودنی است، ایشان کاندیدای جایزه چهره ماندگار بودند که متأسفانه برگزاری آن متوقف شد.

عاملی افزود: استاد فخیمی توانایی‏‌های ارزشمندی دارد. کشور اسپانیا به ایشان مدرک «پروفسورشیب» داده‏ است. در دنیا مدرک پروفسور شیپ متداول نیست، در ایران و در بسیاری از کشور‌ها ابتدا باید دکتری داشته باشیم بعد استادیار، دانشیار و استاد تمام شویم، ولی به‌ سبب ظرفیت و توانایی ایشان، به پرفسور فخیمی مدرک استادی داده‏ اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: علی‌رغم اینکه ایشان در این سال‏ها پیشنهاد‌های زیادی از کشور‌های مختلف داشتند، ولی به علت غیرتی که نسبت به ایران و مردم ایران داشته‏ اند، در کشورمان مانده ‏اند و با زحمت فراوان این مجموعه کار‌ها را به اینجا رسانده است.

 عاملی در ادامه گفت: پروفسور فخیمی دو ایده کلیدی دارد، اول اینکه نظام آموزش و پرورش، نظام مهارت ‏آموزی باشد و هنر نگارگری و هنر فاخر را به جای فقط خواندن دروس به دانش‏ آموزان بیاموزند. دوم، دیدگاه و نگاه کلی ایشان به هنر است و اینکه دانش ‏آموزان می‏ توانند خطاطی و نگارگری و آفرینش‏‌های هنری را یاد بگیرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: می‏ توانیم به کودکان در سنین مهدکودک و پیش ‏دبستان این هنر‌ها را آموزش دهیم، زیرا در این سنین قدرت یادگیری زیاد است.

عاملی به وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داد که آموزش و پرورش سازوکاری ایجاد کند تا این قلمرو توسعه یابد، زیرا نسل پروفسور فخیمی نسل ارزشمندی است و باید از فرصت حیات با انگیزه ایشان بهره‌مند شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: می‌توان در تمام دوره‏‌های آموزشی‏ یک حوزه مشترک بین تمام رشته‏‌ها نظیر هنر ایجاد کرد تا دانشجویان و دانش‌آموزان بتوانند در قالب دروس کارگاهی با هنر‌های مختلف آشنا شده و با مهارت‌آموزی به بازار کار قوی‌تری دست پیدا کنند.

دکتر عاملی درباره شهرک تندیسان گفت: پرفسور فخیمی عمر خود را برای این شهرک گذاشته است و متأسفانه علی‏رغم اینکه مکان مشخص شده یک بنایی هم داشته، ولی به نتیجه نرسیده است.وی با بیان اینکه همه کار‌های استاد با مهارت‏ آموزی و کار‌های کارگاهی صورت گرفته است، اظهار کرد: تمام بدل ‏نشان‏‌های ایشان را می‌توان آموزش داد، به غیر از بدل‏ نشان‏ ها، تمام سکه‏‌هایی که ضرب می‏ کنند که در حد رقم و ریال است، می‌توان آموزش داد، اینگونه ما می ‏توانیم فرهنگ ایران را در گوشه کنار این سکه‏‌ها حک کنیم.دکتر عاملی در پایان گفت: باید قدر شخصیت علمی و چهره‌های تمدنی را دانست و فضای کار را برایشان باز کرد. حتماً به شهردار محترم و با انگیزه جناب آقای دکتر زاکانی توصیه می‌کنم مجموعه تندیسان را حمایت کنند تا محملی برای کار و شغل و مهارت آمیز و کار نمایشگاهی برای هنر فاخر ایرانی شود و در پرتو آن جمعیت بزرگی از نسل جوان آموزش ببینند و مفاهیم متعالی و الهی را تبدیل به زیبایی آفرینی‌های هنری کنند. استاد فخیمی مفتخر به طراحی و ساخت نشان ذوالفقار است که توسط رهبر معظم انقلاب به سردار سلیمانی اعطا شد. این امر خود یک نشانه از پیوند‌های این عزیز توانا و مهربان است.

پرفسور حسین فخیمی، مجسمه‌ساز پس از گرفتن مدرک کارشناسی از دانشکده هنر‌های تزیینی به اسپانیا رفت. در دانشکده هنر‌های زیبای مادرید دانشگاه کمپلتکس، موفق به کسب درجه پروفسوری طراحی «مجسمه‌سازی» شده و با تقدیرنامه دن‌خوان آوالوس، هنرمند و مجسمه‌ساز مشهور اسپانیایی، به سرزمین مادری خود بازگشت.مجسمه مشهور صلح که در سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی یونسکو به‌عنوان نماد جهانی صلح انتخاب شد، یکی از مهم‌ترین و زیباترین آثار اوست.همچنین ایشان مدال‌های ذوالفقار که با طلا، نقره و برنز که به‌صورت یک تکه به تعداد ۲۵ عدد طراحی شده، همچنین مدال نشان‌های نصر در درجات مختلف طراحی و ساخته شده، طراحی و ساخت مجسمه خیام که بعد از سه ماه تحقیق راجع‌به سنگ مربوطه در ارتفاع ۲۰۰ متری از سطح زمین در ازنا لرستان کشف و بعد از ۱۱ سال زمان ساخت طی حدود ۲ سال از ایران با کشتی به دانشگاه آمریکا رفت، طراحی و ساخت المان لااله الاالله به ارتفاع ۱۱ متر در خیابان آزادی روبروی سازمان حج و زیارت نصب شده است، طراحی مجسمه جهان پهلوان تختی، برنده مسابقه مجسمه‌سازی سال ۱۳۶۹، پیکره شش‌متری سوار محیط بان، طراحی و معماری داخلی یکی از ایستگاه‌های مترو با الهام از موتیف‌های ایرانی، مجسمه ۵/۴ متری عروج، طراحی و ساخت پل متحرک شهربازی تهران به شکل سنجابی فانتزی با ارتفاع ۱۱ متر و ساخت مجسمه دکتر چمران به ابعاد ۱۲۰ در۹۰ بخشی از ساخته‌های استاد دکتر فخیمی است.

منبع خبر : iribnews.ir