داستان یک عکس: ناهار روی آسمانخراش

داستان یک عکس: ناهار روی آسمانخراش

عکاس نامعلوم. «ناهار روی آسمانخراش»، 1932


عکاس نامعلوم. «ناهار روی آسمانخراش»، ۱۹۳۲




خطرناک‌ترین و همزمان بازیگوشانه‌ترین وعده‌ی ناهاری که تا کنون ثبت شده: یازده مرد در حال گپ زدن، سیگار روشن کردن و ناهار خوردن هستند، انگارنه‌انگار که ۲۵۰ متر بالاتر از سطح زمین منهتن روی یک تیر باریک ساختمانی معلق در میان آسمان و زمین نشسته‌اند!


آسودگی آنها واقعی است؛ این مردان کارگران ساختمانی دست‌اندرکار در ساخت مرکز راکفلر هستند. اما این عکس، که در طبقه ۶۹ام RCA Building (که اکنون آسمانخراش جنرال الکتریک نام دارد) گرفته شده، به‌عنوان بخشی از کارزار تبلیغاتی برای این آسمانخراش عظیم، کارگردانی شده است.


در حالی که هویت عکاس و بیشتر افراد حاضر در این عکس همچنان یک راز باقی مانده—عکاسان چارلز سی. اِبِتْس، تامس کِلی و ویلیام لِفْتْویچ هر سه در آن روز آنجا حاضر بودند و مشخص نیست کدام یک این عکس را گرفته—هیچ آهنکاری در نیویورک‌سیتی نیست که این عکس را نشانی از شهامت جماعت خود نبیند.


عکس «ناهار بر فراز آسمانخراش» با بی‌توجهی به خطر و دهن‌کجی به دوران «رکود بزرگ»، آمد تا نمادی شود بر نو شدن و جاه‌طلبی، در دورانی که جامعه هر دو را به‌شدت نیاز داشت. این عکس از آن زمان مظهر شهرش شد، با صحه گذاشتن بر این باور رمانتیک که نیویورک جایی است که از انجام پروژه‌های بی‌پروایانه باکی ندارد، کارهایی که ممکن است شهرهای نه‌چندان جسور را بترساند.


و همچون تمامی نمادهای این شهر پرهیاهو، «ناهار بر فراز آسمانخراش» اقتصاد خودش را ایجاد کرد. این عکس بازتولیدشده‌ترین عکس آژانس عکس کُربیس است. احتمالش کم است که در میدان تایمز قدم بزنید و فردی را نبینید که لیوانی با این عکس در دست دارد یا تی‌شرتش را پوشیده!



نوشته داستان یک عکس: ناهار روی آسمانخراش اولین بار در سایت عکاسی. پدیدار شد.


منبع خبر : akkasee.com