داستان یک عکس: طلوع زمین

داستان یک عکس: طلوع زمین

William Anders. «طلوع زمین»، ناسا، 1968


William Anders. «طلوع زمین»، ناسا، ۱۹۶۸




تشخیص لحظات تاریخی همیشه آسان نیست. اما وقتی نوبت به اولین درک واقعی انسان از زیبایی، آسیب‌پذیری و تک‌افتادگی قلمرواش در جهان می‌رسد، ما آن لحظه را دقیقاً تشخیص می‌دهیم.


داستان به ۲۴ دسامبر ۱۹۶۸ (۳ دی ۱۳۴۷) برمی‌گردد، دقیقاً ۷۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۱ ثانیه پس از پرتاب فضاپیمای آپولو ۸ برای شروع اولین مأموریت قرار گرفتن در مدار ماه. فضانوردان فرانک بُرمَن، جیم لاوِل و بیل اَندِرس در شب کریسمسِ سالی خونین و جنگ‌زده برای آمریکا [طی جنگ ویتنام] وارد مدار ماه می‌شوند. در آغاز دور چهارم از ده دور، وقتی فضاپیما از آن سمت ماه بیرون می‌آید، یک سیاره آبی و سفید از میان یکی از پنجره‌ها نمایان می‌شود.


اندرس با هیجان فریاد می‌زند: «اوه خدای من! آنجا را ببین! زمین است. چه قشنگ!» و سریع یک عکس می‌گیرد—یک عکس سیاه‌وسفید. لاول با شتاب می‌گردد تا فیلم رنگی را پیدا کند. اندرس با دلسردی می‌گوید: «خب، فکر کنم که از دستش دادیم.» لاول اما از میان پنجره‌های سه و چهار نگاه می‌کند. و صدا می‌زند: «هی، دارم از اینجا می‌بینمش!» اندرس در حالت بی‌وزنی به سمت جایی که لاول معلق است می‌رود و شاتر هسلبلادش را می‌چکاند. «گرفتیش؟» و اندرس جواب می‌دهد: «آره!»




JB Spector/AP. خدمه فضاپیمای آپولو 8، 2018  از راست: فرانک بُرمن، جیمز لاول و ویلیام اندرس
JB Spector/AP. خدمه فضاپیمای آپولو ۸، ۲۰۱۸
از راست: فرانک بُرمن، جیمز لاول و ویلیام اندرس



این عکس، که اولین عکس تمام‌رنگی از سیاره‌مان از فضا محسوب می‌شود، با نمایش سرزندگی زمین در میان سیاهی بی‌کران و عطف توجهات به آسیب‌پذیری سیاره‌مان، به پا گرفتن جنبش محیط زیستی کمک کرد. و، البته، به آدمی فهماند که در میان عالمی سرد و بی‌رحم سیر می‌کند که بخش بسیار خوبی از آن نصیبش شده!





در سلسله مطالب «داستان یک عکس» با هم تأثیرگذارترین و معروف‌ترین عکس‌های جهان را مرور کرده و با داستان پشت هر یک آشنا می‌شویم.








نوشته داستان یک عکس: طلوع زمین اولین بار در سایت عکاسی. پدیدار شد.


منبع خبر : akkasee.com