نهضت سوادآموزی سواد تابعی را با جدیت دنبال می کند

نهضت سوادآموزی سواد تابعی را با جدیت دنبال می کند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی:

یکی از کار‌هایی که به صورت جدی در نهضت سوادآموزی دنبال می‌شود و روز به روز شکوفاتر می‌شود بحث سواد تابعی است.

علیرضا عبدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار  خبرگزاری صدا و سیما گفت: یکی از کار‌هایی که به صورت جدی در نهضت سوادآموزی دنبال می‌شود و روز به روز شکوفاتر می‌شود بحث سواد تابعی است، ما در این سازمان ۱۲ جلد کتاب در حوزه زنان و دختران روستایی چاپ کردیم.سواد تابعی یعنی سوادآموز درسی که می‌خواند مرتبط با شرایط زندگیش باشد مثل زنان و دختران عشایر مربوط به شرایط زندگیش باشد یا برای زندانیان که کمک کند تا از این آسیب اجتماعی راحت‌تر بیرون بیاید که همین انگیره خواندن را بالا می‌برد.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی افزود: طبق اعلام سازمان آمار کل جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال که ۵۲ میلیون و ۲۳۹ هزار و ۷۲۳ نفر هستند یک میلیون و ۷۰۷ هزار نفر بی سواد مطلق و دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز نوسواد هستند یعنی بین سوم تا ششم ابتدایی مدرک دارند یعنی مدرک دوم ندارند.

نهضت سوادآموزی چند کار ویژه را در دست دارد.

طرح های مشارکتی نهضت سوادآموزی  نهضت سوادآموزی علاوه بر روال عادی کار خود، مشارکت‌هایی را جدی گرفته که مشارکت با زندان‌ها یکی از آن است حدود ۷۹۷ هزار نفر از زندانیان کم سواد و بی سواد دوره ابتدایی را تمام کردند.در حوزه نظام وظیفه نیز هیچ سرباز بی سوادی کارت پایان خدمت دریافت نمی‌کند مگر اینکه از چرخه سواد آموزی رد شده باشد و باسواد شده باشد و حدود ۵۴۶ هزار نفر از این مسیر باسواد شدند.در حوزه باسوادی عشایر نیز به ویژه زنان و دختران که حدود ۳۲۶ هزار نفر را با تلاش سازمان عشایر و همکاران نهضت سوادآموزی باسواد کرده ایم.نهضت سوادآموزی الان چند کار ویژه را در دست دارد یک گام آن با دانش آموزان در راستای شناسایی و تعمیق سواد است و در حوزه غیر ایرانی هم حدود ۹۰۰ هزار نفر اتباع از این مسیر باسواد شدند که عمدتا افغان‌های مقیم ایران هستند.

میزان باسوادی زنان وی همچنین گفت در قبل از انقلاب ۴۷.۵ درصد باسواد بودند که الان ۹۷ درصد است‏، در حوزه زنان در جمعیت ۶ سال بالاتر که قبل از انقلاب ۲۳.۴ درصد باسواد بودند‏ فاصله باسوادی بین زنان و مردان قبل از انقلاب ۲۳.۴ درصد بود که الان به ۱۱ درصد رسیده است و این شیب خوبی را طی می‌کنیم که باید در گام دوم انقلاب باید به سرعت گام اول نهضت سوادآموزی را که همان سرانجام بخشیدن است طی کنیم و کشور ما از خواندن و نوشتن به سواد‌های جدید ورود کند و اینگونه توسعه پیدا کند.عبدی افزود: برنامه‌ای را می‌خواهیم در شورای عالی پشتیبانی سواد رونمایی کنیم و با دست به دست هم دادن می‌توانیم تا ۳-۴ سال آینده بحث سرانجام بخشیدن بی سوادان را تا پایان دوره ابتدایی داشته باشیم.

برنامه ریزی ما این است که یک میلیون و ۷۰۷ هزار نفر از آموزش پذیر‌ها را به صفر برسانیم و جمعیت بی سواد مطلق به پایان برسد.

میانگین سواد در کشور ما الان حدود ۸۹ درصد زنان ایرانی باسوادند قبل از انقلاب حدود ۴۰ درصد زنان باسواد بودند در باسوادی خانم‌ها استقبال خوبی داشتند که یکی از راه‌های باسوادی از مسیر قرآن بود که به دنبال آن حروف الفبا، ریاضی، علوم اجتماعی و ... را یاد گرفتند. به طوری که الان خانم‌ها در حوزه سواد شانه به شانه آقایان حرکت می‌کنند، حدود پنج هزار نفر از خانم هااز راه سوادآموزی، مدرک کارشناسی گرفته اند که بین این افراد پزشک، معلم، مهندس، استاد دانشگاه، مخترع و گروه‌های مختلف کاری دیده می‌شود.

در حوزه مشارکت سوادآموزی نیز جدی‌تر پیگیر هستیم ‏، چند برنامه از جنس دانش آموزی ‏، روش‌های مجازی، فناری پایه، تا مدل مدرسه محوری هم پای کار می‌آیند و هر مدرسه موظف است حوزه خود را در زمینه سواد شناسایی کند.

مشوق‌های سوادآموزی در زمینه سوادآموزی ‏، مشوق‌هایی هم برای سوادآموزان و هم برای آموزش دهندگان در نظر گرفته ایم که آموزش دهندگانی که کارمند باشند رتبه، طبقه و گروهشان را داریم، برای غیرکارمندان نیز مبلغی را تعیین می‌کنیم که مبالغش متفاوت است و برای بی سوادانی که سواد می‌آموزند نیز با حمایت شورای عالی پشتیبانی مبلغش را اعلام می‌کنیم.   

البته از سوادآموز در پایان پایه تحصیلی در حوزه‌های امتحانی، آزمون می‌گیریم که طبق سطحشان سنجیده می‌شوند و کارنامه رسمی دریافت می‌کنند.نهضت سوادآموزی یکی از جریان‌های پوینده بعد از انقلاب بود که با نگاه تیزبینانه حضرت امام افرادی از راه سواد احیا شدند.



نهضت سوادآموزی سواد تابعی را با جدیت دنبال می کند | یکی از

نهضت سوادآموزی سواد تابعی را با جدیت دنبال می کند | یکی از

روشهای جدید سواد آموزی در دستور کار نهضت سواد آموزی است - دانا خبر

روشهای جدید سواد آموزی در دستور کار نهضت سواد آموزی است - دانا خبر
نهضت سوادآموزی سواد تابعی را با جدیت دنبال می کند | یکی از

جریان سوادآموزی پایان ناپذیر است - مهر

جریان سوادآموزی پایان ناپذیر است - مهر
www.ghatreh.com › news › نهضت-سوادآموزی-سواد-تاب...

روشهای جدید سوادآموزی در دستورکار نهضت/ ارایه آموزشها در
منبع خبر : iribnews.ir