جلسه‌ی معرفی کتاب «عکاسی معاصر و نظریه»



چهارشنبه ۷ تیر ساعت ۱۸ از سلسله نشست‌های عصر گیلگمش جلسه‌ی معرفی کتاب «عکاسی معاصر و نظریه» با حضور محمد پرویزی، پوریا جهانشاد، و مترجم؛ مهدی مقیم‌نژاد در کتاب‌فروشی چشمه‌ی کارگر برگزار می‌شود.


کتاب‌فروشی چشمه‌ی کارگر: خیابان کارگر شمالی، تقاطع بزرگراه گمنام، خیابان چهارم پلاک ۲




کتاب «عکاسی معاصر و نظریه: مفاهیم و مباحث بنیادین» به قلم سالی میلر در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات راتلیج به انگلیسی منتشر شد و به فاصله کوتاه در سال ۱۴۰۱ توسط دکتر مهدی مقیم‌نژاد به فارسی ترجمه و توسط نشر گیلگمش(چشمه) در ۳۶۹ صفحه و به قیمت ۱۹۵۰۰۰ تومان در اختیار علاقه مندان قرار گرفت.




در پشت جلد کتاب «عکاسی معاصر و نظریه» می‌خوانیم:
خلق رابطه‌ای معنادار و دوسویه میان عکاسی معاصر و نظریه اصلی‌ترین مبنای کتاب «عکاسی معاصر و نظریه: مباحث و مفاهیم بنیادین» است. و سالی میلر، استاد رشته عکاسی و مطالعات انتقادی دانشگاه برایتون انگلستان، تلاش کرده با پژوهشی روش‌مند و دانشگاهی این ایده را به انجام برساند. او در این کتاب یا از طریق تامل در تجربیات عکاسانه پرسش‌هایی را برمی‌کشد و در فرازهای نظری بدان بسط و عمق می‌بخشد، و یا تعمیم‌یافتگی مفاهیم و مباحث نظری را در دل تجربیات عکاسانه می‌جوید. در هر دو صورت، آمد و شد مداوم نویسنده میان گستره‌های تصویر و اندیشه، آشکارا از جنسی «واقعی» است و نه انتزاعی. و در این مسیر پیمایشی همواره هم مفاهیم به مصادیقی نوین می‌رسند و هم تصاویر به تفاسیری تازه.


میلر در هر یک از پنج بخش این کتاب به بنیادین‌ترین مفاهیم و مباحثی پرداخته که به هویت انسان معاصر گره خورده‌ است. با این‌همه، نگاه متکثر او نه به گرایش‌های نظری خاصی در حوزه‌ی علوم انسانی محدود مانده و نه به تجربیات ژانری معینی در عکاسی. بهتر این است که اولویت و پیش‌فرض نظری او را «رویکرد انتقادی به اندیشه‌ی نئولیبرالیسم» بدانیم و رویکرد تصویری‌اش را «عکاسی مفهومی و ایده‌محور».


محصول مطالعه‌ی بینارشته‌ای خلاق سالی میلر کتابی است که می‌تواند برای همه‌ی علاقه‌مندان به هنر معاصر جذاب باشد. هرچند علاقه‌مندان به رسانه‌ی عکاسی مخاطبان ویژه‌ی آن هستند.



نوشته جلسه‌ی معرفی کتاب «عکاسی معاصر و نظریه» اولین بار در سایت عکاسی. پدیدار شد.




جلسهی معرفی کتاب
منبع خبر : akkasee.com