تفاوت دوربین‌های عکاسی با سنسور APS-C با دوربین‌های فول فریم

تفاوت دوربین‌های عکاسی با سنسور APS-C با دوربین‌های فول فریم
رقابت سنسورهای APS-C در برابر سنسورهای فول فریم

انتخاب بین دوربین‌های عکاسی با سنسور APS-C یا دوربین‌های فول فریم یکی از مباحث داغ بین علاقمندان و فعالان هنر عکاسی است. سوال اصلی این است که کدام سنسور عملکرد بهتری دارد؟ برای مثال برخی از عکاسان حرفه‌ای سنسور فول فریم را ترجیح می‌دهند زیرا حتی در نور کم می‌تواند تصاویری با وضوح بالا ثبت کند. در مقابل عکاسان خیابانی، دوربین‌های عکاسی با سنسور APS-C را انتخابی بهتر می‌دانند. بنابراین در این مطلب با تفاوت‌های این دو مدل از دوربین‌ها و در واقع این دو مدل از ابعاد سنسور دوربین آشنا می‌شویم.

اندازه سنسور دوربین چه اهمیتی دارد؟

یکی از معیارهای مهم برای دسته‌بندی سنسورهای دوربین، اندازه یا فرمت آن‌ها است. سنسورها در حالت کلی به دو گروه فول فریم و کراپ تقسیم می‌شوند. در مدل فول فریم، سنسورها ابعاد بزرگتری دارند. بنابراین آن‌ها بخش بیشتری از منظره مقابل دوربین را دربرمی‌گیرند و ثبت می‌کنند. در مقابل سنسورهای کراپ، بخش بیرونی تصویر را جدا کرده و تمام منظره را ثبت نمی‌کنند. بلکه بخش کانونی را با بزرگنمایی بیشتر ثبت می‌کنند. سنسور APS-C یک مدل محبوب از سنسورهای کراپ است.

تفاوت‌های میان سنسور دوربین فول فریم با دوربین APS-C

سنسور دوربین‌های فول فریم دارای قاب تصویر بزرگ‌تری است و به آن ۳۵ میلی‌متری می‌گوییم. ابعاد قاب فیلم برای این دوربین‌ها ۲۴ در ۳۶ میلی‌متر است. آن‌ها می‌توان کل میدان دید را در تصاویری با کیفیت بالا ثبت کنند. دوربین‌های فول فریم در سال‌های نخست دهه ۲۰۰۰ میلادی تولید شدند. سنسورهای APS-C اما از فرمت فیلم APS الهام گرفته‌اند و ابعاد کوچکتری دارند. کوچکی ابعاد باعث کاهش قیمت تولید این سنسورها و کاهش قیمت دوربین می‌شود. با این حال این دوربین‌ها نیز در رنج قیمتی خود تصاویری با کیفیت بالا را ثبت می‌کنند. این سنسورها هر کدام دارای ضریب برش هستند زیرا بخشی از لبه بیرونی قاب تصویر را برش داده و حذف می‌کنند. در ادامه با مهم‌ترین تفاوت‌های میان دوربین‌های فول فریم و دوربین‌های دارای سنسور APS-C آشنا می‌شویم.

اندازه سنسور

پیشتر برای شما گفتیم که ابعاد سنسور در دوربین‌های فول فریم ۲۴ در ۳۶ میلی‌متر است. در مقابل دوربین‌های دارای سنسور APS-C ابعاد کوچکتری دارند. البته ابعاد سنسور در این دوربین‌ها تفاوت‌های جزئی دارد. برای مثال ابعاد این نوع از سنسور در دوربین‌های برند کانن ۱۴.۹ در ۲۲.۳ میلی‌متر است. در حالی که بسیاری از سنسورهای APS-C در برندهای دیگر دارای ابعادی در حدود ۱۵.۶ در ۲۳.۶ هستند. نتیجه این‌که سنسور در دوربین‌های فول فریم در حدود ۶۰ درصد از سنسور در دوربین‌های APS-C بزرگ‌تر است.

ابعاد دوربین

وجود سنسور با ابعاد بزرگ‌تر در کنار ایجاد تصاویری باکیفیت، باعث بروز نیازها و تغییراتی در دوربین‌های فول فریم می‌شود. زیرا سنسور با ابعاد بزرگ‌تر باعث افزایش ابعاد خود دوربین می‌شود. همچنین سنسور بزرگ‌تر نیاز به پوشش سنسور بزرگ‌تر دارد و این یعنی ایجاد نیاز به لنزهای بزرگ‌تر و سنگین‌تر! این ویژگی‌ها باعث افزایش قیمت دوربین، افزایش وزن آن و افزایش قیمت تجهیزاتی مانند لنز می‌شوند. معکوس همه این موارد را می‌توانید برای دوربین‌های دارای سنسور APS-C تصور کنید.

سازگاری با لنز

همان‌طور که گفتیم ابعاد سنسور باعث ایجاد شرایط ویژه از نظر لنز می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که دوربین‌های فول فریم علاوه‌بر لنزهای مخصوص دوربین‌های فول فریم با بسیاری از لنزهای مخصوص دوربین‌های APS-C نیز سازگاری دارند. با این حال دوربین‌های دارای سنسور APS-C با لنزهای فول فریم سازگاری چندانی ندارند.

ضریب برش

برای خرید دوربین‌های دارای سنسور APS-C باید به ضریب برش آن‌ها دقت کنید. در حالی که دوربین‌های فول فریم چنین معیاری ندارند زیرا قاب تصویر در آن‌ها کراپ نمی‌شود. این معیار به نام‌های دیگری مانند بزرگنمایی یا ضریب فاصله کانونی هم شهرت دارد. ضریب برش در دوربین‌های دارای سنسور APS-C معمولا چیزی بین ۱.۵ تا ۱.۶ است. این اعداد نشان‌دهنده این هستند که این سنسورها معمولا ۱.۵ تا ۱.۶ برابر از سنسورهای دوربین‌های فول فریم کوچکتر می‌باشند.

برای درک بهتر ضریب برش باید مثالی برای شما بزنیم. تصور کنید که یک لنز ۵۰ میلی‌متری با هر دو دوربین دارای سنسور APS-C و دوربین دارای سنسور فول فریم سازگار باشد. در این حالت، خود لنز همان منظره مقابل دوربین را نشان می‌دهد. با این حال تصویر در دوربین فول فریم بخش بیشتری از منظره را ثبت می‌کند. اما در دوربین دارای سنسور APS-C تصویر بزرگنمایی شده و بخشی از حاشیه را از دست می‌دهد. میزان بزرگنمایی هم معادل ۱.۵ تا ۱.۶ است.

جزئیات تصویر و وضوح آن

سنسور در دوربین‌های فول فریم دارای پیکسل‌های بزرگ‌تر است بنابراین این دوربین‌ها تصاویر با جزئیات بیشتر از نظر رنگ و نور دریافت و ثبت می‌کنند. بنابراین تصویر در این دوربین دارای وضوح بیشتر است و ابعاد تصویر نیز بزرگ‌تر است. این یعنی می‌توانید بدون افت کیفیت محسوس آن‌ها را در نمایشگرها با بزرگنمایی بیشتر نشان دهید. با این حال تصویر در دوربین‌های دارای سنسور APS-C نیز کیفیت بالایی دارد و تصاویری شفاف خواهید داست. همچنین برای افزایش کیفیت تصویر در محیط‌هایی با نور کم می‌توانید میزان ایزو را تنظیم کنید.

تفاوت در قیمت

دوربین‌های دارای سنسور فول فریم دارای ابعاد بزرگ‌تر و معمولا ویژگی‌های اضافی بیشتری هستند. ابعاد بزرگ‌تر دوربین و فناوری‌های بیشتر قطعا به‌معنای قیمت بالاتر است. بنابراین برای مثال اگر سبک عکاسی شما از نوع خیابانی است شاید نیازی نباشد که هزینه بالایی را برای یک دوربین فول فریم بپردازید و می‌توانید یکی از مدل‌های دوربین‌های دارای سنسور APS-C را خریداری کنید.

از طرفی دوربین‌های فول فریم با وجود قیمت بالاتر دارای برخی ویژگی‌های افزوده هم هستند. برای مثال برخی از آن‌ها دارای ویژگی‌های حفاظتی پیشرفته برای پیشگیری از آسیب باران و رطوبت و یا گرد و غبار به دوربین می‌باشند. این دوربین‌ها همچنین از نظر سیستم، سرعت بیشتری دارند تا بتوانند عملکردی روان و سریع را ایجاد کنند. سیستم فوکوس خودکار نیز در این مدل‌ها معمولا از نوع بهبودیافته با عملکرد بهتر است و امکان ثبت عکس‌های باکیفیت از سوژه‌های در حال حرکت را نیز ایجاد می‌کند.

خرید انواع دوربین‌های فول فریم و APS-C از فروشگاه فلاشیران

تفاوت ابعاد و ویژگی‌های سنسور در دوربین‌های فول فریم و دوربین‌های دارای سنسور APS-C باعث ایجاد تفاوت در وضوح تصویر، ثبت تصویر در نور کم، نوع لنز، قیمت دوربین و … می‌شود. در حقیقت هر دو گروه از این دوربین‌ها کاربرد بسیار بالایی در عکاسی و هر کدام طرفداران خود را دارند. در صورتی که قصد خرید این دوربین‌ها از برندهای برتر دنیا را دارید، ما فروشگاه فلاشیران را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این فروشگاه در کنار دوربین‌ها انواع تجهیزات نورپردازی، عکاسی، فیلمبرداری و صدابرداری حرفه‌ای با رنج قیمتی متفاوت و مناسب برای کاربردهای گوناگون را نیز به شما عرضه می‌کند.



فولفریم در برابر APS-C؛ کدام سنسور دوربین برای شما مناسبتر است؟

فولفریم در برابر APS-C؛ کدام سنسور دوربین برای شما مناسبتر است؟

تفاوت دوربینهای عکاسی با سنسور APS-C با دوربینهای فول فریم

تفاوت دوربینهای عکاسی با سنسور APS-C با دوربینهای فول فریم
اگر شما برای

توضیح سنسور فول فریم در مقابل APS-C (و چرا مهم است!)

توضیح سنسور فول فریم در مقابل APS-C (و چرا مهم است!)
عکاسی

تفاوت حسگرهای فولفریم و کراپ در دوربینهای دیجیتال - پیکسل

تفاوت حسگرهای فولفریم و کراپ در دوربینهای دیجیتال - پیکسل
در سطوح حرفه ای و به دست آوردن تصاویری

تفاوت بین Full Frame و APS-C - mldunbound.org

تفاوت بین Full Frame و APS-C - mldunbound.org
با

APS-C یا فولفریم؛ خرید کدام یک هوشمندانهتر است؟ - زومیت

APS-C یا فولفریم؛ خرید کدام یک هوشمندانهتر است؟ - زومیت
ابعاد بزرگتر اقدام می کنید یک لنز و

تفاوت دوربین فول فریم و کراپ سنسور | کدام بهتر است؟ - شوت شات

تفاوت دوربین فول فریم و کراپ سنسور | کدام بهتر است؟ - شوت شات
دوربین فول فریم

اهمیت اندازه سنسور دوربین در عکاسی و انواع آن - شوت شات

اهمیت اندازه سنسور دوربین در عکاسی و انواع آن - شوت شات
مناسب شما خواهد بود. اگر تمایل به استفاده از یک

سنسورهای دوربین فول فریم در مقابل APS-C: کدام یک برای شما مناسب ...

سنسورهای دوربین فول فریم در مقابل APS-C: کدام یک برای شما مناسب ...
دوربین
منبع خبر : akkasee.com