افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآور

افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآور

در میز اقتصاد مطرح شد؛

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس گفت: در یکی از بندهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب کردیم که یک ۳ هزار میلیارد تومان دیگر، سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی، ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی و هاتف مدیرعامل شرکت دانش بنیان با حضور در برنامه «میز اقتصاد» به بررسی «حمایت‌های مالی از شرکت‌های دانش بنیان با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه» پرداختند.

مجری: تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان همان پنج هزار میلیارد تومان است؟ ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مقرر شده، پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه بانک مرکزی از طریق شبکه بانکی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد.

مجری: درخصوص بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ صحبت می‌کنیم که مقرر شده پنج هزار میلیارد تومان اعتبار از طریق بانک مرکزی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار گیرد و در جهت توسعه فناوری و توسعه زیست بوم فناوری استفاده شود، اما یکی از اهدافی که در این طرح دنبال می‌شود هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است. یکی از ضلع‌هایی که در این طرح دنبال می‌شود بانک مرکزی است.آیا سهمیه‌بندی و تقسیم‌بندی برای بانک‌های مختلف تعیین شده که هر بانک چه مقدار سهیمه برای پرداخت اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان دارد؟ سروش معاون نظارت بانک مرکزی: از اردیبهشت امسال ۶ بانک از جمله بانک‌های ملت، رسالت، صادرات، توسعه صادرات، صنعت و معدن و ملی برای پرداخت اعتبار به شرکت‌های دانش بنیان مشخص شدند، همچنین سهیمه‌ها تعیین و به بانک‌ها ابلاغ شد تا بانک‌ها بتوانند در غالب جزء یک بند ب تبصره ۱۶ قانون تسهیلات تکلیفی مربوط به قرض‌الحسنه در حوزه دانش بنیان و صنایع خلاق را با هماهنگی صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت کنند.

مجری: امروز در نشست صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره‌ای داشتید به کم شدن کاغذبازی‌ها و تسهیل روند گرفتن تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان. در این خصوص برنامه‌ای دارید؟ سروش معاون نظارت بانک مرکزی: بانک‌هایی که انتخاب شدند، بانک‌هایی هستند که قبلاً هم با مجموعه‌های شرکت‌های دانش بنیان فعالیت داشته‌ و به آنها تسهیلات پرداخت کرده‌اند و عملاً با فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان بیگانه نیستند.همچنین از بانک‌ها درخواست شده که سازوکار مشخصی تدوین کنند تا این شرکت‌ها در بروکراسی‌های اداری قرار نگیرند، خصوصاً اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این میان کمک می‌کند و یک پالایش اولیه هم انجام می‌دهد.عملکرد بازپرداخت اقساط تسهیلات شرکت‌های دانش بنیان در مجموع عملکرد مثبتی بوده است، بنابراین بانک‌هایی انتخاب شدند که با صنعت دانش بنیان شرکت‌های دانش بنیان آشنا باشند و هم یک سازوکار ویژه‌ای طراحی کنند تا بتوانیم در مدت معینی که در قانون بودجه هم مشخص شده است این تسهیلات پرداخت شود و به توسعه شرکت‌های دانش بنیان کمک کند.

مجری: بعد از معرفی شرکت‌ها از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی، روند اعطای تسهیلات صورت خواهد گرفت؟ سروش معاون نظارت بانک مرکزی: بله، قاعدتاً یک فرآیندی دارد، چون ارتباط نزدیکی بین صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک‌ها برقرار است. امیدواریم این موضوع تسریع شود و در صورت نیاز بانک مرکزی هم برای تسهیل موضوع ورود می‌کند.

مجری: بازپرداخت این تسهیلات چقدر است؟ و چه موضوعاتی را باید شرکت‌های دانش بنیان دنبال کنند تا این تسهیلات به آنها تعلق گیرد؟ ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: نظام بانکی کشور در تأمین مالی نوآوری نقش بسیار مهمی دارد و در سال‌های اخیر سعی شده با نزدیکی به سیستم بانکی، بتوانیم منابع سیستم بانکی را به سمت حوزه فناوری و نوآوری سوق دهیم و آینده اقتصاد دانش بنیان را تضمین کنیم و با تزریق منابع مالی و توسعه یک نظام اختصاصی تأمین مالی نوآوری رشد اقتصادی دانش بنیان را شاهد باشیم و در نهایت اقتصاد مقاومتی را تضمین کند.در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، پنج‌ هزار میلیارد تومان منابع درنظر گرفته شد و هدف اصلی منابع، رشد اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان و صنایع خلاق است که این اشتغال دارای ارزش افزوده بالا است، اشتغال نیرو‌های نخبه و فارغ التحصیلان دانشگاهی است و اشتغال خیلی مفیدی است.

مجری: بخش تحقیق و توسعه باید فعال باشد که نخبگان به آن بخش اضافه شود؟ ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: بله، شرایط پرداخت تسهیلات به این نحو است، اولاً هر شرکت بر مبنای طرحی که ارائه می‌دهد تا سقف یک میلیارد تومان از این تسهیلات بهره‌مند می‌شود. طرح‌ها برای شرکت‌هایی که محصول دانش بنیانی تولید می‌کنند، در سه گروه بسته‌بندی شده است. ممکن است این محصول در سطح نمونه‌های اولیه یا نمونه‌های آزمایشگاهی باشد و برای تجاری‌سازی و عرضه آن به بازار لازم باشد که مشخصات آن محصول تکمیل شود و کار‌های تحقیقاتی همچنان لازم است. این شرکت‌ها می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند طبیعتاً هم نرخ تسهیلات و هم دوره بازپرداخت طوری تنظیم شده که بتوانند بازپرداخت تسهیلات را انجام دهند.بازپرداخت تسهیلات ۳۶ ماهه است که ۶ماه از این دوره بازپرداخت به صورت دوره تنفس است که عملاً در این ۶ماه هیچ بازپرداختی را شرکت‌ها انجام نمی‌دهند و بعد از ۶ماه بازپرداخت را آغاز می‌کنند.

گروه دومی که می‌توانند کاندید دریافت تسهیلات شوند، شرکت‌هایی هستند که یک محصولی را تولید می‌کنند یا هنوز محصول را به بازار عرضه نکرده‌اند، ولی محصولشان از نظر فنی قابلیت عرضه به بازار را دارد و لازم است ظرفیت‌سازی کنند، آزمایشگاه تجهیز کنند و فرآیند تولیدشان را تجهیز کنند. این شرکت‌ها می‌توانند به منظور خرید تجهیزات از تسهیلات بهره‌مند شوند.

گروه سومی که می‌توانند مخاطب این تسهیلات باشند، شرکت‌هایی هستند که اکنون تولیدشان را انجام می‌دهند، ولی برای خرید مواد اولیه، پرداخت دستمزد‌ها و سایر هزینه‌های مورد نیاز تولید به دریافت تسهیلات نیازمندند تا بتوانند تولید محصولات دانش بنیان را افزایش دهند.

مجری: همچون گذشته صندوق نوآوری به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌کند در صدور ضمانت نامه‌هایی که بانک‌ها نیاز دارند؟ ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: ضمانت‌نامه‌ها به‌عنوان یکی از محور‌های خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌ها ارائه می‌شود. در این زمینه هم ما به شرکت‌ها کمک می‌کنیم. البته با هماهنگی با بانک مرکزی داشتیم قول مساعد دادند تضامینی که برای این تهسیلات درنظر گرفته می‌شود، تضامین سهل‌تری باشد و البته این خودش کارنامه شرکت‌های دانش بنیان را نشان می‌دهد.اکنون شرکت‌های دانش بنیانی که از طریق سیستم بانکی تأمین مالی می‌شوند، جزء خوش حساب‌ترین مشتریان بانکی هستند. در واقع هیچ معوقاتی توسط شرکت‌های دانش بنیان به سیستم بانکی وجود ندارد و این شرکت‌ها در یک چرخه سالم منابع را جذب و صرف تولید می‌کنند و این منابع به موقع به سیستم بانکی بازگردانده می‌شود بنابراین ریسک و چالش این شرکت‌ها بسیار اندک است.

آن سه محوری که توضیح دادم نهایتاً منجر به ایجاد یک اشتغال پایدار با ارزش افزوده بالا می‌شود و ما امیدواریم که بخش زیادی از نخبگان و فارغ التحصیلان در این محور‌ها فعالیت کنند و بهره‌مندی از این تسهیلات کمک کند که اشتغال بیشتری را شاهد باشیم.

مجری:  در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و تسهیلاتی که دریافت کردید در چه جهتی استفاده شد؟ هاتف، مدیرعامل شرکت دانش بنیان: شرکت ما در زمینه ساخت سیستم‌های کنترل نیروگاه فعالیت می‌کند و اکنون تقریباً بیش از ۱۰ درصد برق با سیستم کنترل‌های شرکت ما کنترل می‌شود و مجموعه محصولات شرکت در زمینه سیستم‌های کنترل نیروگاه، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها است که صددرصد ساخت داخل و بومی‌سازی است.

مجری: آیا سقف تسهیلات دریافتی مناسب بود؟ در توسعه خط تولید و توسعه بازار به شما کمک کرد؟ هاتف مدیرعامل شرکت دانش بنیان: صندوق نوآوری معاونت فناوری متولی امر هستند و ما مستقیم با آنها در ارتباط هستیم. که کارها خیلی تسهیل و سریع است و خیلی سریع به نتیجه می‌رسیم، اما وقتی دریافت وام از یک مبلغی تجاوز می‌کند، البته این مبلغ هم خیلی بالا نیست، یعنی برای دریافت یک وام ۵ یا ۱۰ میلیاردی مسلماً به بانک معرفی می‌شویم و مشکل اصلی همین‌جا پیش می‌آید، تمام شرکت‌های دانش بنیان زمانی که با معاونت کار می‌کنند کار به سرعت پیش می‌رود و سریعاً مصوبه را دریافت می‌کنند. در بانک همه شرکت‌های دانش بنیان گیر می‌کنند، علت هم این است که شرکت دانش بنیان در واقع یک کاریکاتوری است که سرش خیلی بزرگ است و دست و پایش خیلی کوچک.شرکت دانش بنیان وثیقه غیر منقول ندارد که در رهن بانک بگذارد. بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان در محل پارک‌های علم و فناوری ساختمان احداث کرده‌اند و قانون جهش تولید دانش بنیان، الزام کرده که بتوانند سند دریافت کنند.

مجری: آیا در قانون بودجه ۱۴۰۲ افزایش اعتبار تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پیش‌بینی شده است؟ دهنوی، رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی: هنوز دولت لایحه ۱۴۰۲ را به مجلس تقدیم نکرده است و در مرحله پیش‌نویس است، ولی جمع‌بندی ما در مجلس افزایش میزان اعتبار تبصره ۱۶ است.

مجری: تا چه میزان اعتبار؟ دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی: هنوز عدد تعیین نکرده‌ایم به این علت که سقف لایحه بودجه که دولت می‌دهد هنوز مشخص نشده است. ما متناسب با افزایشی که دولت برای بودجه خواهد داد حتماً منابع شرکت‌های دانش بنیان را افزایش می‌دهیم با این ضرورت که امسال سال تولید دانش بنیان است به عبارتی امسال باید توجه ویژه‌تری به این بخش از اقتصاد شود.

مجری: چند سالی است که زیست بوم فناوری با تلاش شرکت‌های دانش بنیان در حال فعالیت هستند، صندوق نوآوری هم توانسته در نقاطی به شرکت‌های دانش بنیان کمک کند، اما هنوز اعتباری که برای صندوق نوآوری درنظر گرفته شده همچنان ۳ هزار میلیارد تومان است. برنامه‌ای برای افزایش این اعتباردارید؟ آیا این بودجه صندوق نوآوری افزایش می‌یابد؟ دهنوی، رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی: این اشکال بسیار درستی است ما نهاد مالی‌ای که برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کرده‌ایم نه تنها تقویت نشده بلکه تضعیف هم شده است. یعنی سرمایه اولیه صندوق نوآوری۳ هزار میلیارد تومان بود که به قیمت روز دلار، زمانی سرمایه صندوق یک میلیارد دلار بود و امروز سرمایه آن باز هم همان ۳ هزار میلیارد تومان است که به قیمت دلار امروز شاید کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار می‌شود و عملا این صندوق تضعیف شده است.

در یکی از بندهای قانون جهش تولید دانش‌بنیان مصوب کردیم که یک ۳ هزار میلیارد تومان دیگر، سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی افزایش پیدا کند و از طرفی در قانون بودجه امسال هم دو بند برای افزایش سرمایه صندوق آمده است، متأسفانه تا این لحظه، سازمان برنامه و بودجه به‌عنوان متولی به هیچ کدام از این بند‌های مصوب عمل نکرده است. ما مکاتبه هم کردیم حتی در جلسه شورای راهبری دانش بنیان، رئیس جمهور دستور دادند که این موضوع اجرایی شود و ما امیدواریم سازمان برنامه به تکلیف قانونی خودش در این موضوع که الان مؤکد به دستور رئیس جمهور هم شده است زودتر عمل کند.

مجری: آیا کاغذبازی‌های اداری حل خواهد شد؟ دهنوی، رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی: موضوع مهمی که شرکت‌های دانش بنیان در شبکه بانکی با آن مواجه هستند، مسئله وثیقه است. شرکت‌های دانش بنیان عموماً، چون شرکت‌های نوپا هستند، خیلی اموال و املاک زیادی ندارند که به عنوان وثیقه بگذارند در عوض این شرکت‌ها دارایی‌های نامشهود زیادی دارند یعنی دانش فنی زیادی دارند. در قانون یک بندی آورده‌ایم که بانک‌ها ضمانت‌نامه صندوق شکوفایی و ضمانت‌نامه صندوق پژوهش فناوری را به‌عنوان وثیقه قبول کنند. الان آئین‌نامه اجرایی آن در حال تدوین است و با اجرایی شدن آئین‌نامه اجرای این بند قانون، بانک‌ها می‌توانند وثیقه‌هایی که صندوق نوآوری ضمانت پرداخت می‌دهد را به عنوان وثیقه قبول کند وشانس این‌ شرکت‌ها برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی به مراتب افزایش پیدا می‌کند.

مجری: به غیر از شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خلاق هم می‌توانند از این تسهیلاتی که الان بودجه‌اش تأمین شده استفاده کنند؟ ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های دانش بنیان این است که هنوز صورت‌های مالی‌ و اظهارنامه‌هایشان بانک پذیر نیستند و با مشکل اعتبارسنجی مواجه هستند. این موضوع در مورد شرکت‌های خلاق ضربدر چند می‌شود و این مشکل در شرکت است؛ لذا پیش‌بینی که ما در تخصیص این منابع به شرکت‌های خلاق کرده‌ایم این بود که از ظرفیت صندوق‌های پژوهش فناوری استفاده کنیم و طبق آئین‌نامه‌ای که مصوب هیئت وزیران است مقرر شده هزار و پانصد میلیارد تومان از این منابع را در اختیار صندوق‌های پژوهش فناوری قرار دهیم و صندوق‌های پژوهش فناوری منابع را به شرکت‌های خلاق و فناور و استارتاپی اختصاص دهند؛ بنابراین اینجا طرف بانک‌ها صندوق‌های پژوهش فناوری هستند که از کفایت لازم برخوردارند و هرجایی هم مشکلی باشد خود ما به‌عنوان صندوق نوآوری مسئله را حل و فصل می‌کنیم.

صندوق‌های پژوهش فناوری این ریسک‌پذیری را دارند که از صنایع خلاق و فناور حمایت کنند. برای هر صندوق پژوهش فناوری ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات درنظر گرفته شده با دوره بازپرداخت ۶۰ ماهه و تنفس یکساله و مقرر شده است که حداکثر ظرف مدت سه ماه این صندوق‌های پژوهش فناوری تسهیلاتی که دریافت می‌کنند را به شرکت‌های خلاق و استارتاپی و فناور اختصاص دهند و امیدواریم بتوانند تسهیلاتی را که می‌گیرند دو دور حداقل بچرخانند و وارد فرآیند بازپرداخت کنند و تسهیلات سیستم بانکی را بازپرداخت کنند.

مجری: تعریف صندوق نوآوری نسل سه چیست؟ ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: ما زیست بوم نوآوری جوانی داریم بر پایه آن چیزی که در سال ۸۹ قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان طرح‌ریزی کرد و مفاهیمی تحت عنوان شرکت دانش بنیان، شرکت فناور و استارتاپ در دهه ۹۰ خورشیدی شکل گرفت. به تناسب آن یکی از پارامتر‌های کلیدی موفقیت یک همچنین زیست بومی نظام تأمین مالی تخصصی است. هوشمندانه صندوق نوآوری و شکوفایی در آن قانون طرح‌ریزی شد و از سال ۹۲ شروع به فعالیت کرد.طبیعتاً زمانی صرف شد برای اینکه این صندوق شکل بگیرد و فعالیت خودش را شروع کند که به تعبیر ما صندوق نوآوری و شکوفایی نسل یک است، نسلی که شروع به شکل‌گیری کرد و خدمات را خودش می‌داد، یک نسل صندوق نوآوری و شکوفایی شروع کرد به شبکه سازی و سعی کرد با سیستم‌های کارگذاری از شبکه استفاده کند برای اینکه خدماتش را عرضه کند و آن چیزی که آقای دکتر دهقانی به‌عنوان نسل سوم صندوق نوآوری و شکوفایی فرمودند، صندوقی است که با حمایت و تکمیل نظام تأمین مالی نوآوری سعی می‌کند که اقتصاد دانش بنیان را به پیش ببرد.

چهار واژه کلیدی در این عرض من است. یک نظام تأمین مالی نوآوری است نظام تأمین مالی نوآوری سازوکارهایش و اِلمان هایش گرچه شبیه هر نظام تأمین مالی است، ولی الزامات و مقتضیات خودش را دارد، دوم اینکه صندوق نوآری در این فضا سعی دارد به شکل حداقلی تصدی‌گری داشته باشد. یعنی در واقع سعی می‌کند با حمایتی که از بازیگران جدید و ابزار‌های جدید می‌کند شکل دهی کند، سعی می‌کند آنجایی که دسترسی یک شرکت کوچک به منابع فراهم شود حمایت می‌کند و آن جا‌هایی که موقتاً بازیگری وجود ندارد خودش تکمیل می‌کند تا بازیگران جدید خلق شوند و بیایند آنجا قرار بگیرند ما ابزار‌های متنوعی را سعی کرده ایم طراحی کنیم. لازم است که اندازه صندوق نوآوری و شکوفایی اندازه زیست بوم نوآوری که حرف آن را می‌زنیم باشد. یک زمانی در سال ۹۲، ۵۰ شرکت دانش بنیان داشتیم. سه میلیارد دلار در سال ۸۹ که قانون تصویب شده، ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه صندوق نوآری پیش بینی شده و آن موقع ۳ میلیارد دلار بوده است و امروز متأسفانه این سرمایه آنچنان که باید و شاید تأمین نشده و لازم است که مرجعیت تأمین مالی نوآوری داشته باشد و اگر ما می‌خواهیم حمایتی از این زیست بوم داشته باشیم حداقل با رگولاتوری و راهبری این صندوق و با سیاست گذاری نهاد‌های سیاست گذار، قاعدتاً این صندوق تابع سیاست گذاری نهاد‌هایی است که به شکل عمودی در این اکوسیستم سیاست گذاری می‌کنند.

مجری:  الان شرکت‌ها شناسایی شده‌اند و درخواست داده‌اند؟ درخواست از کی شروع شده و تا چه زمانی ادامه دارد؟ ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: فراخوان شناسایی شرکت‌ها از ابتدای مهر بعد از اینکه یک فرآیندی بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و صندوق نوآوری طی شد، فراخوان را از ابتدای مهر شروع کردیم تا نیمه دوم آبان هم این فراخوان را تمدید کردیم، شرکت‌ها به صندوق نوآوری و شکوفایی مراجعه کرده‌اند نشستی که امروز داشتیم برای هماهنگی اینکه ما شرکت‌ها را به بانک‌ها معرفی می‌کنیم، مدیران ارشد سیستم بانکی، مدیران بانک مرکزی را دعوت کردیم که حضور داشته باشند تا این قول مساعد را از بزرگواران بگیریم که حتماً ضریب موفقت این تسهیلات در سیستم بانکی از صددرصد کمتر نباشد و ما این قول را گرفته‌ایم که از هفته آینده شروع به معرفی این شرکت‌ها به سیستم بانکی کنیم و شرکت‌ها می‌توانند بر مبنای بانکی که تعیین می‌شود، تسهیلات دریافت کنند.

مجری: مهلت ثبت نام تمام شده است؟ ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: بله، داریم ارزیابی‌ها را انجام می‌دهیم و خیلی وسواس داریم این منابع جایی برود که اثربخش باشد لذا با توجه به ارزیابی که انجام می‌دهیم در صورتی که منابع مازادی ایجاد شود می‌توانیم فرصتی برای شرکت‌هایی که جامانده‌اند در نظر بگیریم.

مجری: با توجه به اینکه سقف این تسهیلات ۱ میلیارد تومان خواهد بود و شرکت‌های زیادی ارائه خواهند شد الان مشخص شده است چه تعداد شرکت کاندید گرفتن این تسهیلات هستند؟ ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: طبیعتاً حداکثر ۳ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیانی که می‌توانند و صندوق‌های پژوهش فناوری ۶۰ شرکت پژوهش فناوری درخواست‌شان را ارائه داده‌اند و ما بررسی‌هایشان را کرده‌ایم طرح‌ها را بررسی کرده ایم و معرفی به سیستم بانکی برای صندوق‌های پژوهش فناوری شروع شده است.

مجری: یک میلیارد سقف اش است، ممکن است کمتر هم باشد و در مدت کوتاه بتوانند این تسهیلات را بگیرند و به توسعه شرکت خودشان یا همان محصول خودشان یا مرکز طرح و توسعه خودشان برسند. ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: این هماهنگی را با شبکه بانکی انجام داده‌ایم. در سال‌های اخیر یک اتفاق خوبی در سیستم بانکی افتاده است. ۱۷ بانک با صندوق نوآوری شکوفایی همکاری می‌کنند. این ۱۷ بانک دفاتری ایجاد کرده‌اند تحت عنوان دفاتر حمایت از نوآوری و ترم‌هایی را در ساختارشان ایجاد کرده‌اند تحت عنوان بانکداری دانش بنیان؛ بنابراین شرکت دانش بنیان به سامانه ما مراجعه می‌کند سامانه ما هم به آن بانکداری دانش بنیان بانک متصل است و عملاً آن بانکداری دانش بنیان خیلی زود بررسی می‌کند و فرآیند بروکراتیکی برای شرکت‌ها اتفاق نمی‌افتد.

مجری: تا زمانی که به نقطه آخر برسند و ضمانت نامه صادر شود چه مدت روز طول می‌کشد؟ ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: فراخوان را از اول مهر انجام داده‌ایم، قابلیت این وجود داشت که ما دو هفته‌ای این کار را انجام دهیم اما اینکه یک‌مقداری طولانی‌تر شد برای این بود که هماهنگی ایجاد شود و مطمئن باشیم که شرکت‌ها از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند.

مجری: ولی در حوزه‌های دیگر دو هفته‌ای انجام خواهد شد. ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری سازی صندوق نوآوری و شکوفایی: درحوزه‌های دیگر تقریباً یک ماهه، چون اعداد و ارقام بزرگ‌تر از این عدد یک میلیارد تومان است.



سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا میکند

سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا میکند

سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند

سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند
سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا میکند

افزایش 3 هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآور | رییس فراکسیون

افزایش 3 هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآور | رییس فراکسیون
www.tasnimnews.com › اجتماعی › علم و تکنولوژی

افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و ... - خبرگزاری دانشجو

افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و ... - خبرگزاری دانشجو
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس اظهار کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان و در یکی از بندهای آن مصوب کردیم که یک 3 هزار میلیارد تومان ...

افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی

افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی
سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی 3 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند

سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا ...

سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا ...
www.ghatreh.com › news › سرمایه-صندوق-نوآوری-ش...

افزایش ۳هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری درصورت تایید قانون ...

افزایش ۳هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری درصورت تایید قانون ...
رییس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس اظهار کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان و در یکی از بندهای آن مصوب کردیم.

اضافه شدن ۳ هزار میلیارد تومان به سرمایه صندوق نوآوری/توسعه فناوری ...

اضافه شدن ۳ هزار میلیارد تومان به سرمایه صندوق نوآوری/توسعه فناوری ...
افزایش 3 هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآور | رییس فراکسیون

افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی

افزایش ۳ هزار میلیارد تومانی سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی
www.ghatreh.com › news › افزایش-هزار-میلیارد-توما...
منبع خبر : iribnews.ir