نمایشگاه عکسهای روزبه ملکی بههمراه رونمایی از کتاب با عنوان «پنجرههای کور: آقای سوث واقعا چه کار میکند» از روز جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ در گالری راه ابریشم پذیرای علاقهمندان است.
در معرفی این نمایشگاه به قلم روزبه ملکی آمده است:
«مجموعۀ پیش رو، با ثبت عکسهایی در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ آغاز شد؛ اما، از تصاویر آن سالها تنها یک عکس به این مجموعه راهیافته است. در ابتدا، سعی داشتم بهواسطهٔ ثبت این تصاویر، حاشیۀ شهرهای شمالی کشور و مناسبات حاکم میان افراد و این نواحی را مطالعه کنم. ازاینرو، همانند دیگر رویکردهای مکاننگارانه، امکان بررسی و مطالعه بهواسطهٔ تصویر فوتوگرافیک را بدیهی در نظر گرفتم. به بیان دیگر، در ابتدا نهتنها تصاویر را بدیلی مستند برای واقعیت بیرونی بهحساب میآوردم، بلکه اغلب آن را سرراست و شفاف میپنداشتم.
اما، اکنون میدانم که این وثوق بیش از آن که از ماهیت عکاسی برآید، مدیون عدم وجود بدیلی مناسبتر است. بهعبارتدیگر، میدانم که بازنمایی سرراست تصویر فوتوگرافیک، مانند هر مفهوم دیگری، برساخته از برابر دانستن چیزهای نابرابر است. هم چنین، میدانم که میان دو حوزۀ واقعیت بیرونی و تصویر فوتوگرافیک، در بهترین حالت تنها نسبتی زیباییشناختی و نمادین برقرار است. در چنین وضعیتی، برای ادامۀ مجموعه باید میپذیرفتم که عکس تنها استعارهای از واقعیت است. اما، این استعاره برای من آن گونه که جان سارکوفسکی میگوید پنجره یا آینه نیست. حتی این استعاره آن گونه که الک سوث میگوید، پنجرهای شیشهدار یا پنجرهای آینهوار هم نیست. چرا که، سازوکار تصویر فوتوگرافیک پیچیدهتر از آن است که به چنین استعارههای سادهای تن دهد.
در عوض، پیچیدگی رمزگانهای عکس تا آن جا پیش میرود که وسوسه میشوم آن را پنجرهای کور در نظر آورم؛ پنجرهای که مانند متن نوشتاری و گفتاری (یا هر متن مبتنی بر کلمه) تنها میتوان بر سطح آن متمرکز شد. گویی در مواجهه با تصویر مشغول خواندن متنی دربارۀ حاشیۀ شهرهای شمالی هستم. بدیهی است، در مواجهه با این متن میتوان علاوه بر نسبت متن و موضوع، به ارتباط بخشهای مختلف متن و ارتباطهای بینامتنی هم توجه داشت. پشت سر گذاشتن دغدغۀ مطالعه بهواسطهٔ تصویر فوتوگرافیک، در کنار توجه به ارتباطات متنی و بینامتنی، سبب شد تا علاوه بر گستردگی موضوعات عکاسی، بستری برای ورود متنی مرجع بهعنوان سرمشق به وجود آید.
ازاینرو، تصاویر حاضر که به پروژۀ بزرگتری با نام مشق تعلق دارد، برای مطالعۀ دقیقتر ارتباطهای بینامتنی، عکسهای الک سوث را بهعنوان سرمشق برای خود برگزیده پیش رو سعی دارد تا بهجای بازنمایی و مطالعۀ جهان بیرون، مطالعهای ِاست. بهاینترتیب، مشق دربارۀ عکاسی و بخشی از روابط بینامتنی درون آن باشد.»
این نمایشگاه تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برقرار است.
نمایشگاه عکس «پنجرههای کور: آقای سوث واقعا چه کار میکند»
۲ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲
ساعات بازدید: ۱۶ تا ۲۰
افتتاحیه: جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ (نشست درباره نشر توالی و این نمایشگاه)
نشانی: تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، شماره ۲۱۰، ساختمان تکنو آجر، گالری راه ابریشم – نقشه
تلفن: ۸۸۹۷۷۱۴۸
گالری دوشنبهها تعطیل است.
نوشته نمایشگاه عکسهای روزبه ملکی در گالری راه ابریشم اولین بار در سایت عکاسی. پدیدار شد.